Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(13)
Forma i typ
Książki
(12)
Czasopisma
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Autor
Barkley Russell A. (1949- )
(1)
Bułat Kamil
(1)
Fenstermacher Gary D
(1)
Fontana David
(1)
Janicka Iwona (psycholog)
(1)
Kapera Marta
(1)
Kruszewski Krzysztof
(1)
Liberska Hanna (1955- )
(1)
Lubomirska Krystyna
(1)
Mikułowski-Pomorski Jerzy (1937- )
(1)
Riesman David (1909-2002)
(1)
Soltis Jonas F
(1)
Stanik Jan Maria (1943- )
(1)
Strzelecki Jan (1919-1988)
(1)
Szulc Wita
(1)
Truszkowska-Wojtkowiak Maria
(1)
Urban Bronisław
(1)
Zwolińska Ewa A
(1)
Żywicki Mateusz
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(6)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(11)
nieznany (pol)
(2)
Język
polski
(13)
Temat
Rodzina
(3)
Zabawa
(2)
Agresja dzieci
(1)
Antyspołeczne zachowania
(1)
Aristoteles (384-322 a.C.)
(1)
Arteterapia
(1)
Asertywność
(1)
Bowen Murray
(1)
Bunt
(1)
Choroba przewlekła w rodzinie
(1)
Chory w rodzinie
(1)
Czas wolny (relig.)
(1)
Czas wolny od pracy
(1)
Czas wolny od pracy (ekonom.)
(1)
Czas wolny od pracy (filozof.)
(1)
Czas wolny od pracy (socjolog.)
(1)
Czas wolny od pracy a kultura
(1)
Czas wolny od pracy a twórczość
(1)
Człowiek
(1)
Duchowość
(1)
Duvall Evelyn
(1)
Dziecko a czas wolny
(1)
Dziecko niepełnosprawne
(1)
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
(1)
Dziecko trudne
(1)
Dziecko z ADHD
(1)
Grupa rówieśnicza
(1)
Gry komputerowe
(1)
Hesiodus
(1)
Homerus
(1)
Informowanie rodziny o niepełnosprawności dziecka
(1)
Inteligencja
(1)
Ja (psychol.)
(1)
Język
(1)
Klasa szkolna
(1)
Kohabitacja
(1)
Komunikacja międzykulturowa
(1)
Komunikacja w rodzinie
(1)
Koncepcja sił rodziny
(1)
Konformizm
(1)
Kreatywność
(1)
Kryminologia
(1)
Leisure (gr.)
(1)
Martwe urodzenia
(1)
Małżeństwo
(1)
Metody aktywizujące (pedagog.)
(1)
Motywacja
(1)
Mowa
(1)
Myślenie twórcze
(1)
Narracje rodzinne
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczyciele
(1)
Niepełnosprawność dziecka jako sytuacja kryzysowa
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Niepłodność
(1)
Ocenianie
(1)
Osobowość
(1)
Pamięć
(1)
Pedagogika czasu wolnego
(1)
Pedagogika resocjalizacyjna
(1)
Plato (427-347 a.C.)
(1)
Poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne
(1)
Poradnictwo zawodowe
(1)
Poronienia
(1)
Postawy
(1)
Powodzenia szkolne
(1)
Pozytywna interwencja w rodznię
(1)
Praca
(1)
Przemoc w małżeństwie
(1)
Przemoc w rodzinie
(1)
Przyjaźń
(1)
Prężność rodziny
(1)
Psychologia
(1)
Psychologia duchowości
(1)
Psychologia pozytywna
(1)
Psychologia religijności
(1)
Psychologia rozwojowa
(1)
Psychologia społeczna
(1)
Psychologia wychowawcza
(1)
Rekreacja zdrowotna
(1)
Religijność
(1)
Rodzina a zachowania antyspołeczne
(1)
Rodzina adopcyjna
(1)
Rodzina jako system
(1)
Rodzina nuklearna
(1)
Rodzina wielokulturowa
(1)
Rodzina współczesna
(1)
Rodzina zastępcza
(1)
Role społeczne
(1)
Rozwód
(1)
Rozwód a dzieci
(1)
Rozwód jako sytuacja kryzysowa
(1)
Rozwój moralny
(1)
Rozwój poznawczy
(1)
Rozwój rodziny
(1)
Rozwój społeczny
(1)
Rozwój w rodzinie
(1)
SELF (Ja)
(1)
Samoocena
(1)
Samotne rodzicielstwo
(1)
Temat: czas
1801-
(1)
1901-
(1)
Temat: miejsce
Stany Zjednoczone
(1)
Gatunek
Czasopismo polskie
(1)
Czasopismo psychologiczne
(1)
Opracowanie
(1)
Podręczniki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(1)
13 wyników Filtruj
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Style i Charaktery. - [Kielce] : "Charaktery", 2007-. - 29 cm.
Nieregularnie
2007, nr 1-.
Tytuł według okładki.
Od 2010, nr 1 [red. nacz. Bogdan Białek].
Od 2012 zeszyty mają indywidualne tytuły.
Od 2019, nr 1 brak redaktora naczelnego.
Od 2019, nr 1 podtytuł: mistrzynie życia.
Zawartość zasobu Kielce - czytelnia
2007 (vol.1), nr 1-3
2008 (vol.2), nr 1-4
2009 (vol.3), nr 1
2010 (vol.4), nr 1-2
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Literatura Pedagogiczna)
Zawiera: "Style nauczania": trzej nauczyciele, trzy style nauczania, człowiek wykształcony, poręczna formuła.
Zawiera: Styl kierowniczy: kierowanie klasą, czas zajęty, właściwości stylu, krytyka, efektywność nauczycieli, raport Colemana, badania nad nauczaniem.
Zawiera: Styl terapeutyczny: różnice indywidualne, krytyczny stosunek do społeczeństwa, psychologia humanistyczna, egzystencjalizm.
Zawiera: Styl wyzwalający: studium przypadku, właściwości stylu, maniera nauczania, przymioty ducha i umysłu, rysy charakteru, postacie wiedzywyzwolenie jako emancypacja, projekt Paideia.
Zawiera: Refleksje nad trzema stylami: kształcenie a wykształcenie, rzeczywistość społeczna i polityczna, więc jak uczyć?, nieprzezwyciężalne różnice, czy integracja.
Zawiera: Trzecia porcja refleksji: czy style przystają do siebie? O stylu kierowniczym, o stylu terapeutycznym, o stylu wyzwalającym, wybór stylu.
Zawiera: Przypadki i dysputy ; Zasady stawiania stopni ; Człowiek wykształcony ; Niezgodność stylu nauczania z atmosferą szkoły ; Nauczyciel - inżynier czy artysta? ; Indywidualizacja nauczania ; Kiedy przesadza się z kierowaniem? ; Kłopoty z podręcznikiem ; Nowy pakiet dydaktyczny do fizyki ; Potrzeby jednostki i społeczeństwa ; Lekarstwo na nieśmiałość ; Jakimi posługiwać się kryteriami? ; "Odpowiednie" książki ; Nauczyciel i mama ; Wolność a indoktrynacja ; Za młody, żeby mieć własne zdanie ; Edukacja dla życia ; Wolność słowa ; Kultura masowa czy klasowa ; Dyskusja jako metoda nauczania chemii ; Różne style uczenia się ; Zgodność stylów.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Meandry Kultury.)
Tyt. oryg.: "The lonely crowd" 1960.
Indeks.
Zawiera: Część I. Charakter.
Zawiera: I. Typy charakteru i społeczeństwa; Charakter i społeczeństwo; Wysoki potencjał wzrostu. Społeczeństwa sterowane tradycją; Przejściowy wzrost ludności. Wewnątrzsterowność; Wstępny spadek ludności. Zewnątrzsterowność; Walka charakterów.
Zawiera: II. Od morału do moralności. Zmiany czynników kształtowania charakteru; Zmiany roli rodziców; Rola rodziców w społeczeństwach sterowanych tradycją; Rola rodziców w społeczeństwie wewnątrzsterownym; Rola rodziców w społeczeństwie zewnątrzsterownym; Zmiany roli nauczyciela; Rola nauczyciela w społeczeństwie wewnątrzsterownym; Rola nauczyciela w społeczeństwie zewnątrzsterownym.
Zawiera: III. Sąd rówieśników. Zmiany czynników kształtowania charakteru; Grupa rówieśników w społeczeństwie wewnątrzsterownym; Grupa rówieśników w społeczeństwie zewnątrzsterownym; Antagonistyczna współpraca w grupach rówieśniczych.
Zawiera: IV. Od baśni do komiksów. Zmiany czynników kształtowania charakteru; Pieśń i opowieść w społeczeństwie sterowanym tradycją; Wychowawcza funkcja słowa drukowanego w społeczeństwie wewnątrzsterownym; Bicz słowa; Drukowane wzory; Dziecko przesterowane; Środki masowego przekazu w społeczeństwie zewnątrzsterownym; Rynek dziecięcy; Czy wszystko dla zwycięzcy?; Tootle - współczesna opowieść z morałem; zakres wolności.
Zawiera: V. Żywot człowieka wewnątrzsterownego; Człowiek przy pracy; Problem gospodarczy. Oporność materii; Per aspera ad astra; Poboczne rozrywki; Konsument-nabywca; Gdzie oczy poniosą; Walka o zgodę z samym sobą.
Zawiera: VI. Żywot człowieka zewnątrzsterownego. Od ręki niewidzialnej do ręki życzliwej; Zagadnienia gospodarcze. Czynnik ludzki. Od biegłości w fachu do fachowej manipulacji. Od handlu wolnego do handlu uczciwego. Od konta bankowego do konta dyspozycyjnego; Mleczna droga.
Zawiera: VII. Żywot człowieka zewnątrzsterownego. Nocna zmiana; Zmiany symbolicznego znaczenia kuchni i płci; Zmiany sposobu konsumpcji kultury masowej; Życie towarzyskie jako forma przystosowania; Czy pożegnanie z ucieczką?; Porównanie dwu typów.
Zawiera: Część II. Polityka
Zawiera: VIII. Polityka w społeczeństwach sterowanych tradycją, wewnątrzsterownych i zewnątrzsterownych. Obojętni, moralizatorzy, dobrze poinformowani; Obojętni; Styl dawny; Styl nowy; Moralizatorzy; Styl moralisty w siodle; Styl moralisty w odwrocie; Dobrze poinformowani; Walory dobrze poinformowanych.
Zawiera: IX. Polityczny akt wiary. Oburzenie i tolerancja; Polityka jako przedmiot konsumpcji; Środki przekazu jako nauczyciele tolerancji; Tolerancja i kult szczerości; Czy środki masowego przekazu są apolityczne?; "Rezerwat oburzenia"; Marzenia o odpowiedzialności.
Zawiera: Wizerunki władzy; Przywódcy i szeregowi; Wielcy przemysłowcy i wielcy konsumenci; Do kogo należy władza?; Czy nie ma klasy rządzącej?
Zawiera: XI. Amerykanie i Kwakiutle.
Zawiera: Część III. Autonomia.
Zawiera: XII. Przystosowanie czy autonomia; Przystosowanie, anomia, autonomia; Człowiek autonomiczny wśród wewnątrzsterownych; Człowiek autonomiczny wśród zewnątrzsterownych.
Zawiera: XIII. Sztuczna wspólnota. Przeszkody na drodze do autonomii w dziedzinie pracy; Pojęcie pracy w aspekcie kultury; Czarujący, wygodniccy, niezbędni; Czarusie w białych kołnierzykach; Dialog między klasami. Model przedsiębiorstwa; Klub niezbędnych; Społeczeństwo nadserdeczne; Automat przeciwko przyjaznej dłoni.
Zawiera: XIV. Narzucone odosobnienie. Przeszkody na drodze do autonomii w dziedzinie zabawy; Odmowa życia w stadzie; Życie towarzyskie i prywatne kobiet; Przyjaźń racjonowana.
Zawiera: XV. Zagadnienie kwalifikacji. Przeszkody na drodze do autonomii w dziedzinie zabawy; Trzeba się bawić; Rodzaje kwalifikacji; Wyższa szkoła konsumpcji; Możliwość amatorstwa; W królestwie upodobań; Fachowi doradcy; Dziecko jako klient wyzwolony.
Zawiera: XVI. Autonomia i utopia.
Tematem podstawowym książki są przemiany społecznego charakteru przedstawicieli warstw średnich Stanów Zjednoczonych w ciągu ostatnich pokoleń.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 387-397.
Zawiera m.in.: 1. Komunikacja kulturowa ; Komunikacja jako spotkanie ; Jakie są granice komunikacji? ; Aktualne problemy komunikacji kulturowej ; 2. Międzynarodowość jako płaszczyzna komunikacji ; Komunikowanie polityczne ; 3. Ewolucja modeli komunikacji i komunikowania ; Komunikowanie w zmieniającym się świecie ; Źródła wiedzy o komunikacji międzynarodowej ; Najważniejsze amerykańskie badania nad mediami ; 5. Rola zmysłów w procesie komunikacji ; 6. Kultura i jej miejsce w komunikacji ludzkiej ; 7. Kulturowe postacie komunikacji ; Style poznawcze ; Język ; Style komunikacji ; Ramowanie medialne ; Metafora ; Gatunki ; Dyskurs ; 8. Typy kultur narodowych w perspektywie komunikacji ; Charakter społeczny i charakter narodowy ; Analiza kultur : dominacja - współistnienie - współpraca ; Typy kultur według Geerta Hofstedego ; Typy kultur według Alfonsa Trompenaarsa ; 9. Europejczycy w świetle wymiarów kultury ; Źródła zróżnicowań Narody europejskie w świetle badań nad metaforami kulturalnymi ; Metafory narodów europejskich ; Metafora kultury polskiej ; Przykłady dwu narodów europejskich ; Duńczycy jako przykład kultury narodowej ; Duńczycy a inni Skandynawowie ; 10. Od spotkania kulturowego do wielokulturowości ; Dzieci trzeciej kultury.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Kryminologia / Kamil Bułat [et al.]. - 2. wyd. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2010. - 188, [1] s. : il. ; 24 cm.
(Repetytorium)
Zawiera: KRYMINOLOGIA JAKO NAUKA. JEDNOSTA I SPOŁECZEŃSTWO. TEORIE KRYMINOLOGICZNE. OPIS PRZESTĘPCZOŚCI. ZJAWISKO PRZESTĘPCZOŚCI A ZMIANY SPOŁECZNE. PRZEMOC I AGRESJA (M.IN. POJĘCIE PRZEMOCY). KONCEPCJE WYJAŚNIAJĄCE ZJAWISKA AGRESJI I PRZEMOCY (BIOLOGICZNE KONCEPCJE ŹRÓDEŁ AGRESJI, KONCEPCJA FRUSTRACJA-AGRESJA JOHNA DOLLARDA I NORMANA MILLERA, KONCEPCJA SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ AGRESJI ALBERTA BANDURY, MECHANIZM NABYWANIA WZORÓW AGRESYWNYCH, , MECHANIZM PODTRZYMYWANIA WZORÓW AGRESYWNYCH, KONCEPCJA PODKULTURY PRZEMOCY MERVINA WOLFGANGA I FRANCO FERRACUTIEGO, KONCEPCJA SPOŁECZNYCH ŹRÓDEŁ AGRESJI I PRZEMOCY WE WSPÓŁCZESNYCH SPOŁECZEŃSTWACH). PRZESTĘPCZOŚĆ GOSPODARCZA. PRZESTĘPCZOŚĆ ZORGANIZOWANA. PRZESTĘPCZOŚĆ POWRTONA. PRZESTĘPCZOŚĆ NIELETNICH (DEFINICJA NIELETNOŚCI, PROCES WARUNKOWANIA INSTRUMENTALNEGO I OBSERWACJI). RODZINA (PODSTAWOWE POJĘCIA, CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROLE RODZINY, MODELE RODZINY, KONTRSOCJALIZUJĄCY WPŁYW CZYNNIKÓW ZEWNĄTRZRODZINNYCH ORAZ WEWNĄTRZRODZINNYCH), NIEWŁAŚCIWE UKSZTAŁTOWANIE RÓL SPOŁECZNYCH I NIEWŁAŚCIWE PEŁNIENIE ROLI SPOŁECZNEJ W RODZINIE, TYPOLOGIA STYLÓW WYCHOWANIA, ROZPAD RODZINY, NERWICA, DEFORMACJE OSOBOWOŚCI, KONTRSOCJALIZUJĄCY WPŁYW NARKOMANII, ALKOHOLIZMU ORAZ PRZESTĘPCZOŚCI, CZYNNIKI SAMOISTNE I PODPORZADKOWANE, SZKOŁA I MOŻLIWOŚĆ JEJ WPŁYWU NA PRZESTĘPCZOŚC NIELETNICH, ZBIOROWOŚĆ NIELETNICH PRZESTĘPCÓW, "JAKBY GRUPA" DARRENA YABLONSKY'EGO. NARKOTYKI A PRZESTĘPCZOŚĆ (DEFINICJA I WŁAŚCIWOŚCI NARKOTYKÓW, KLASYFIKACJA ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH, RELACJE POMIĘDZY UŻYWANIEM ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH A PRZESTĘPCZOŚCIĄ, PROBLEM PRZESTĘPCZOŚCI O CHARAKTERZE PROHIBICYJNYM, STAN ODURZENIA NARKOTYKAMI A PRZESTĘPCZOŚĆ, KRYTYKA POLITYKI PROHIBICJI). ALKOHOL A PRZESTĘPCZOŚĆ. MEDIA A ZJAWISKO PRZESTĘPCZOŚCI. WIKYYMOLOGIA. SPOSOBY ZAPOBIEGANIA PRZESTĘPCZOŚCI.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Przedszkole - rzeczywistość i szansa / Krystyna Lubomirska. - Wyd. 3 uaktual. - Warszawa : Wydawnictwo "Żak", 1997. - 190 s. ; 21 cm.
Bibliogr. s. 177-187.
Zawiera: Współtworzenie samego siebie (Francja) : Podstawy psychologiczne i pedagogiczne do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Niektóre aspekty piagetowskiej teorii rozwoju człowieka w pracy z dzieckiem. Zabawa jako styl życia dziecka. Działanie "całym ciałem" jako warunek rozwoju i wychowania małego dziecka. "Wielkie zasady pedagogiki". Konieczność odwoływania się do znajomości dziecka i do wartości. H. Wallona "od cznu do myśli" jako podstawa pedagogiki alternatywnej. Wychowanie w świetle jutra: interakcje edukacyjne ; Od peagogiki aktywnej do interaktywnej. Program, metody i formy organizacyjne stosowane w wychowaniu przedszkolnym. Funkcje, cele i zadania wychowania przedszkolnego. Życie codzienne dzieci w przedszkolu francuskiem ; Komunistyczny mit wychowania w byłym imperium sowieckim: Teoretyczne podstawy edukacji. Kulturowo-historyczna teoria rozwoju L.S. Wygotskiego. Zabawa w ujęciu L. S. Wygotskiego. Działalność i jej znaczenie dla rozwoju psychiki człowika. Praca z dziećmi w wieku przedszkolnym według komunistycznej filozofii edukacji. Człowiek społeczny w tzw. marksistwowsko-leninowskiej koncepcji wychowania. Wychowanie społeczno-moralne fundamentem tworzenia człowieka komunistycznego. Tak zwane "wychowanie kolektywne". Zabawa jako środek wychowania. Projekt alternatywnej koncepcji wychowania w przedszkolu w przyszłości. Program, metody i formy organizacyjne stosowane w wychowaniu i nauczaniu dzieci w okresie komunizmu. Życie codzienne dzieci w przedszkolach sowieckich. Kilka przykładów pracy wychowawczej z dziećmi w przedszkolu ; W stronę dziecka (Polska) : Psychologiczne, pedagogiczne i filozoficzne podstawy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Stefana Szumana koncepcja rozwoju i wychowania dziecka. Rola rozwoju działania w rozwoju umysłowym dziecka. Rozwój struktury czynności ludzkich. Aktywność własna (podmiotowa) jako podstawa rozwoju wszelkich procesów poznawczych i kreatywnych. Zabawa jako uniwersalna postać aktywności dziecka. Obraz rozwijającego się dziecka. Pedagogiczne podstawy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. Charakter pedagogiki socjalistycznej. Zasady wychowania. Pedagogika przedszkolna jako dziedzina pedagogiki. Układ: Nauczyciel-dziecko w pedagogice przedszkolnej. Perspektywa edukacji humanistycznej i orientacji podmiotowej. Znaczenie poczucia własnej wartości u dziecka. Program, metody i formy organizacyjne w wychowaniu przedszkolnym w Polsce. Programy wychowania w przedszkolu wydane w 1992 r. Dojrzałość szkolna i przygotowanie do nauki w szkole. Ciągłość oddziaływań wychowawczych przedszkola i szkoły podstawowej. Metody i formy organizacyjne pracy z dziećmi w przedszkolu. Życie codzienne dzieci w przedszkolach polskich.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 566-649
Zawiera: Część I. Człowiek w systemie rodziny.
Zawiera: Rozdział 1. Rodzina w ujęciu systemowym / Waldemar Świętochowski.
Zawiera: Podstawowe zasady teorii sytemów. Struktura systemu rodziny (granice w systemie rodziny, podsystemy, role i pozycje w rodzinie). Procesy sytemowe w rodzinie (indywiduacja, komunikacja, "logika" systemu rodziny: homeostaza funkcjonalna. Zadania rodziny w kolejnych fazach rozwojowych. Wspólnota i ciągłość. W kierunku rodziny funkcjonalnej. Wskazówki praktyczne.
Zawiera: Rozdział 2. Specyfika komunikacji interpersonalnej w rodzinie ujmowanej jako system / Barbara Harwas-Napierała.
Zawiera: Modele komunikacji interpersonalnej (jednostronny i dwustronny model komunikacji, relacyjny model komunikacji). Podstawowe uwarunkowania komunikacji w rodzinie (podmiotowe i pozapodmiotowe). Rozwojowe zmiany komunikacji w systemie rodziny (komunikacja w podsystemie małżeńskim, zmiany rozwojowe komunikacji w podsystemie rodzicielskim, komunikacja w podsystemie rodzeństwa). Warunki kształtowania prawidłowej komunikacji (kształtowanie umiejetności usprawniających komunikację rodzinną).
Zawiera: Rozdział 3. Narracje rodzinne / Elżbieta Dryll.
Zawiera: Rodzina jako nisza semantyczna. Geneza treści rodzinnych narracji (tradycja, przekaz międzypokoleniwoy, historia życia rodziny nuklearnej, dlaczego ważne jest badanie narracji rodzinnych).
Zawiera: Rozdział 4. Role i funkcje rodziny / Katarzyna Walęcka-Matyja.
Zawiera: Współczesne ujęcie roli rodziny. Kierunki przemian współczesnej rodziny a role i funkcje rodzinne. Role w systemie rodziny. Funkcje rodziny. Psychospołeczne uwarunkowania funkcji rodziny.
Zawiera: Rozdział 5. Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania / Hanna Liberska, Mirosława Matuszewska.
Zawiera: Modele rodziny - klasyfikacja modeli funkcjonowania rodziny. Styl wychowania - pojęcia podstawowe: wychowanie, styl wychowania; rodzaje stylów wychowania. Modele funkcjonowania rodziny a style wychowania.
Zawiera: Rozdział 6. Więzi małżeńskie i rodzinne w perspektywie teorii przywiązania / Mieczysław Plopa.
Zawiera: Założenia i inspiracje teorii przywiązania (aspekt ewolucyjny i neuropsychologiczny). Przywiązanie w okresie dzieciństwa, dorosłości, przywiązanie a relacje w bliskich związkach.
Zawiera: Rozdział 7. Seksualność w związkach małżeńskich / Magdalena Grabowska.
Zawiera: Pojęcie seksualności. Aktywność seksualna małżonków i ich uwarunkowania (wiek, staż, relacje). Problemy seksualne małżonków.
Zawiera: Rozdział 8. Transmisja międzypokoleniowa - procesy zachodzące na styku pokoleń / Marzanna Farnicka, Hanna Liberska.
Zawiera: Istota i mechanizmy transmisji międzypokoleniowej w rodzinie: naśladownictwo, modelowanie, identyfikacja. Obszary transmisji międzypokoleniowej w rodzinie. Transmisja międzypokoleniowa w różnych podejściach psychologicznych. Transmisja międzypokoleniowa jako proces formowania rodziny - model Murraya Bowena. Kierunki badań nad transmisją w rodzinie - wyzwania dla badań nad transmisją w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 9. Psychologia religijności/duchowości rodziny / Elżbieta Rydz.
Zawiera: Religijność i duchowość - definicje. Współczesne podejścia badawcze w psychologii religijności/duchowości rodziny: rozwój struktury i funkcji religijności, rozwój struktury i funkcji rodziny. Rozwój religijności człowieka w kontekście cyklu życia rodzinnego w ujęciu Evelyn Duvall: religijność i duchowość w małżeństwie bez dzieci, rodziny wychowujace małe dzieci, rodziny z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym, rodziny z nastolatkami, rodziny jako instytucje wypuszczające dzieci w świat, starzejący się członkowie rodziny. Perspektywy badań dotyczących religijności w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 10. Rozwój rodziny i rozwój w rodzinie / Hanna Liberska.
Zawiera: Wyznaczniki rozwoju w systemie rodziny: miejsce rodziny wśród innych systemów, wymiary zmian w systemach społeczno-kulturowych. Zmiany w strukturze systemu rodziny. Rodzina jako kontekst rozwoju indywidualnego.
Zawiera: Część II. Zróznicowanie formy życia rodzinnego.
Zawiera: Rozdział 1. Samotne rodzicielstwo / Sylwia Rydz.
Zawiera: Specyfika roli kobiecej - matka i samotna matka. Specyfika roli męskiej - ojciec i samotny ojciec. Funkcjonowanie rodziny niepełnej. Konsekwencje samotnego rodzicielstwa. Migracja zarobkowa jako czasowe samotne rodzicielstwo. Pomoc samotnym rodzicom.
Zawiera: Rozdział 2. Związki kohabitacyjne / Iwona Janicka.
Zawiera: Kohabitacja jako nowa forma życia pary. Przyczyny kohabitacji. Charakterystyka osób kohabitujących. Przedślubna kohabitacja a małżeństwo. Kohabitacja a rokowania odnosnie do trwałości związku (efekt selekcji i kohabitacji). Zaangażowanie w relację a trwałość związków intymnych: wybrane teorie zaangażowania, rola zaangażowania, zaangażowanie partnerów kohabitujących i poślubionych.
Zawiera: Rozdział 3. Partnerzy kohabitujący jako rodzice / Iwona Janicka. Dzieci urodzone poza małżeństwem. Rodziny kohabitacyjne (fazy rozwoju rodziny kohabitującej, johabitacja a zaangażowane rodzicielstwo). Problem stabilności rodzin kohabitacyjnych (niestabilność kohabitacji a rodzicielstwo, a dzieci). Warunki życia rodzin kohabitacyjnych.
Zawiera: Rozdział 4. Rodzina zrekonstruowana / Aleksandra Lewandowska-Walter.
Zawiera: Definicje i statystyki. Rodzina zrekonstruowana jako system. Małżeństwo powtórne jako podstawa rekonstrukcji rodziny. Rodzicielstwo w rodzinie zrekonstruowanej. Dziecko w rodzinie zrekonstruowanej - typy rodzin zrekonstruowanych. Wskazówki do pracy psychoedukacyjnej i terapeutycznej.
Zawiera: Rozdział 6. Rodzina zastępcza / Alicja Kalus.
Zawiera: Rodzina zastępcza z perspektywy prawnej. Specyfika rodziny zastępczej. Rodzinny dom dziecka jako rodzinna forma opieki zastępczej - perspektywa prawna.
Zawiera: Rozdział 7. Kulturowa różnorodność rodziny / Alicja Kalus.
Zawiera: Status współczesnej rodziny. Wartości kulturowe a interakcje w rodzinie. Rodziny wielokulturowe. Przyszłość rodziny w kontekście procesu zmiany społecznej.
Zawiera: Część III. Zdrowotne i społeczne problemy w rodzinie.
Zawiera: Rozdział 1. Choroba przewlekła w systemie rodziny / Waldemar Świętochowski.
Zawiera: Trzy ujęcia choroby. Choroba jako nienormatywny kryzys w rodzinie. Rodzina wobec przewlekłej choroby: reakcje na poziomie zachowań i na poziomie procesów (ujęcie systemowe). Adaptacja do kryzysu: jak problemy pomagają w adaptacji. Dlaczego przewlekła choroba jest przewlekła.
Zawiera: Rozdział 2. Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki dla rodziny / Eleonora Bielawska-Batorowicz.
Zawiera: Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich medyczne uwarunkowania: niepłodność - rodzaje, przyczyny, rozpowszechnienie, poronienia, martwe urodzenia i śmierć dziecka w okresie okołoporodowym - rozpowszechnienie, przyczyny. Następstwa trudności w realizacji planów prokreacyjnych: diagnoza niepłodności i jej następstwa psychologiczne, straty ciąży i ich następstwa psychologiczne. Przezwyciężanie trudności prokreacyjnych - na przykładzie niepłodności: techniki wspomaganego rozrodu w leczeniu niepłodności, rozwój dzieci urodzonych w wyniku zastosowania technik rozrodu wspomaganego, relacje w rodzinie powstałej w wyniku zastosowania technik rozrodu wspomaganego.
Zawiera: Rozdział 3. Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym / Ewa Marat.
Zawiera: Informowanie rodziców o zaburzeniach w rozwoju dziecka: w jaki sposób należy przekazywać rodzicom diagnozę, modelowa procedura informowania o zaburzeniach dziecka. Niepełnosprawność dziecka a zmiany w systemie rodzinnym: model żałoby i chronicznego smutku, stres rodzicielski, niepełnosprawność dziecka jako sytuacja kryzysowa. Adaptacja rodziców do niepełnosprawności dziecka - zespół wypalania sił u rodziców dzieci niepełnosprawnych. Rola wsparcia społecznego w procesie radzenia sobie przez rodziców dzieci niepełnosprawnych. Społeczne, emocjonalne i adaptacyjne problemy doświadczane przez rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Pomoc dla rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi.
Zawiera: Rozdział 4. Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie / Magdalena Błażek.
Zawiera: Kryzys rozwodowy - charakterystyka. Przyczyny rozwodów. Predyktory powodzenia i niepowodzenia związku. Fazy procesu rozwodowego. Funkcjonowanie psychologiczne dorosłych w sytuacji rozwodu z uwzględnieniem różnic płciowych. Funkcjonowanie psychologiczne dzieci w sytuacji rozwodu rodziców: płeć dziecka a proces radzenia sobie z rozwodem rodziców, cechy indywidualne dziecka i wsparcie społeczne a radzenie sobie z rozwodem rodziców.
Zawiera: Rozdział 6. Rodzina a zachowanie antyspołeczne / Mieczysław Radochoński, Lidia Perenc, Anna Radochońska.
Zawiera: Zachowania antyspołeczne i ich przyczyny. Rodzina jako miejsce rozwoju zachowań antyspołecznych: rola czynników genetycznych, struktura rodziny, charakterystyczne cechy matki i dzieci, relacje w rodzinie, osadzenie rodzica w zakładzie karnym.
Zawiera: Mechanizm transmisji międzypokoleniowej a zachowania antyspołeczne.
Zawiera: Część IV. Terapia rodzin i terapeutyczna rola rodziny.
Zawiera: Rozdział 1. Współczesne nurty w terapii rodzin / Tadeusz Pietras.
Zawiera: Historia i zasady terapii rodzin. Wskazania i przeciwwskazania do terapii rodzin.
Zawiera: Rozdział 2. Pozytywna psychologia rodziny - w teorii i praktyce / Bogusława Lachowska.
Zawiera: Obszary psychologii rodziny. Obszary psychologii pozytywnej: najważniejsze koncepcje i pojęcia psychologii pozytywnej, siły i cnoty charakteru. Zainteresowanie pozytywnością na gruncie psychologii rodziny: koncepcja sił rodziny, pozytywna interwencja w rodzinę - interwencje skoncentrowane na siłach rodziny, prężność rodziny.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. [397]-417
Zawiera: Wprowadzenie / Bronisław Urban, Jan M. Stanik.
Zawiera: Rozdział 1. Resocjalizacja jako przedmiot badań interdyscyplinarnych; Teoria resocjalizacji w strukturze nauk społecznych; Filozofia a pedagogika resocjalizacyjna; Psychologia a pedagogika resocjalizacyjna; Socjologia a teoria resocjalizacyjna; Wizja ponowoczesności a perspektywa resocjalizacji; Metodologiczna niejednolitość i interdyscyplinarny charakter pedagogiki resocjalizacyjnej / Bronisław Urban.
Zawiera: Historia rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie; Ewolucja stosowania kar; Rozwój placówek resocjalizacyjnych w Europie; Charakterystyczne systemy resocjalizacji; Rozwój resocjalizacji w Polsce / Ewald Jacek Dukaczewski.
Zawiera: Różne ujęcia definicji resocjalizacji; Współczesne prądy w naukach społecznych a teoria i praktyka resocjalizacyjna / Lesław Pytka.
Zawiera: Psychologiczne podstawy resocjalizacji / Kazimierz Pospiszyl.
Zawiera: Resocjalizacja i praktyka resocjalizacyjna w ujęciu Czesława Czapówa / Lesław Pytka.
Zawiera: Zachowania dewiacyjne w założeniach symbolicznego interakcjonizmu. Implikacje dla praktyki resocjalizacyjnej / Bronisław Urban.
Zawiera: Wybrane koncepcje i wyniki badań kryminologicznych a perspektywy resocjalizacji / Jan M. Stanik.
Zawiera: Rozdział 2. Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań; Zaburzenia w zachowaniu - koncepcje teoretyczne, typologia i ewolucja; Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne we współczesnych naukach o zachowaniu człowieka i resocjalizacji; Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne we współczesnych teoriach (perspektywach) psychologicznych i socjologicznych; Typologia zaburzeń w zachowaniu i niedostosowania społecznego; Rozwój zaburzeń w zachowaniu w kierunku przestępczości; Zaburzenia w zachowaniu a status społeczny w grupie rówieśniczej / Bronisław Urban.
Zawiera: Rozdział 3. Diagnozowanie niedostosowania społecznego i asocjalności; Pojęcie niedostosowania społecznego (NS), asocjalności (A) i demoralizacji; Pojęcie asocjalności; Pojęcie demoralizacji; Ogólny model diagnozowania niedostosowania społecznego (NS) i asocjalności (A); Styl życia jako nadrzędny konstrukt opisowy w diagnozowaniu (NS) i (A); Czynniki ryzyka (NS) i (A) w instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych strukturach społecznych; Warunki opiekuńczo-wychowawcze w rodzinie nieletniego (WOWRN) jako parcjalny przedmiot diagnozowania (NS) i (A); Efekty edukacyjno-wychowawcze (EEWN) jako parcjalny przedmiot diagnozowania niedostosowania społecznego nieletnich; Funkcjonowanie w asocjalnych grupach podkulturowych jako parcjalny przedmiot diagnozowania (NS) i (A); Realizacja osobistych zadań rozwojowych (OZR) jako przedmiot diagnozowania (NS) i (A) nieletnich; Pojęcie zadań rozwojowych; Diagnoza (NS) i (A) nieletnich w ujęciu psychologicznym / Jan M. Stanik.
Zawiera: Rozdział 4. Współczesne systemy resocjalizacyjne. Współczesne nurty w resocjalizacji; Cztery koncepcje resocjalizacji; Teoria "rozwoju dojrzałości interpersonalnej" Sullivana i Granta; "Teatr życia codziennego" Goffmana; Koncepcja resilience (oporu-elastyczności) / Marek Konopczyński.
Zawiera: Przykłady praktycznych modeli resocjalizacyjnych w różnych krajach; Systemy resocjalizacji nieletnich w Wielkiej Brytanii; Francuski model resocjalizacji nieletnich; Model resocjalizacji nieletnich w Niemczech; Systemy postępowania z nieletnimi w krajach skandynawskich / Marian Kalinowski.
Zawiera: Rozdział 5. Resocjalizacja w ujęciu pedagogicznym; Cele resocjalizacji; Postawa aksjologiczna; Postawa antropologiczna; Teleologia wychowania resocjalizacyjnego / Sławomir Sobczak.
Zawiera: Struktura procesu resocjalizacji; Zasady wychowania resocjalizującego; Formy, metody i środki wychowania resocjalizującego / Marian Kalinowski.
Zawiera: Kształcenie resocjalizujące; Rola wykształcenia w readaptacji społecznej; Psychofizyczne i pedagogiczne uwarunkowania uczniów niedostosowanych społecznie; Desocjalizujące czynniki w środowisku szkoły masowej; Szkoła w placówce resocjalizacyjnej; Istota kształcenia resocjalizującego; Kierunki optymalizacji nauczania resocjalizującego / Adam Szecówka.
Zawiera: Twórcza resocjalizacja. Kształtowanie nowych tożsamości; Zarys koncepcji twórczej resocjalizacji; Zalecenia metodyczne w procesie twórczej resocjalizacji; Strategie metodyczne w procesie twórczej resocjalizacji; Procedury metodyczne w procesie twórczej resocjalizacji; Twórcza resocjalizacja. Kreowanie alternatywnej tożsamości nieletnich / Marek Konopczyński.
Zawiera: Ocena rezultatów resocjalizacji / Bronisław Urban.
Zawiera: Rozdział 6. Resocjalizacja w zakładach karnych; Kara kryminalna i kara pozbawienia wolności; Przestępstwo i kara kryminalna; Koncepcje kary kryminalnej; Funkcje kary pozbawienia wolności / Mieczysław Ciosek.
Zawiera: Zakład karny jako instytucja resocjalizacyjna; Zakład karny jako organizacja totalna; Personel więzienny i jego funkcje; Zasady funkcjonowania całej społeczności więziennej; Resocjalizacja jako nadrzędne zadanie całej społeczności więziennej / Mieczysław Ciosek.
Zawiera: Podkultura więzienna jako bariera resocjalizacji penitencjarnej; Pojęcie i geneza więziennej podkultury; Nieformalny kodeks postępowania więźniów; System komunikacji więźniów; Negatywne przejawy podkultury więziennej / Mieczysław Ciosek.
Zawiera: Kategorie klasyfikacyjne i zróżnicowanie osobowościowe skazanych jako wyznaczniki celów i programów resocjalizacji penitencjarnej; Klasyfikacje formalne (kodeksowe); Kategoryzacje nieformalne (pozakodeksowe); Zróżnicowanie populacji więziennej wyznacznikiem podatności na resocjalizację; Cele resocjalizacji penitencjarnej; Przedmiot diagnozy penitencjarnej tradycyjnej i zmodernizowanej; Resocjalizacja penitencjarna jako korektura zachowania oraz jako przemiana moralna skazanego i jej apogeum; Perspektywy komplementarnej readaptacji psychospołecznej więźniów "doczłowieczających się"; Zadania zmodernizowanej psychokorektury / Jan Szałański.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zawiera: EWOLUCJA POJĘCIA CZASU WOLNEGO I JEGO KULTUROWE IMPLIKACJE: Kształtowanie się pojęcia czasu wolnego w kulturze europejskiej, Praca i dni świąteczne w poezji Hezjoda, Wyspy Szczęśliwe Homera - nowożytne implikacje starożytnego Elizjum, Uświęcony charakter wypoczynku w Torze i Talmudzie, Sokratejska i Platońska koncepcja czasu wolnego, Analiza koncepcji czasu wolnego w nauczaniu Arystotelesa, Czas wolny u Rzymian (w stronę profanum), Ewolucja pojęcia czasu wolnego w kulturze europejskiej, Od epoki industrialnej do rewolucji naukowo-technicznej, Czas wolny w okresie transformacji.
Zawiera: PRÓBY KATEGORYZACJI POJĘCIA CZASU WOLNEGO: Etymologia pojęcia scholè, Percepcja czasu w kategoriach filozoficznych, Rytm czasu ludzkiego, Ewolucja kategorii leisure, Problemy terminologiczne, Charakterystyka czasu wolnego w zależności od typologii społeczeństw, Funcje, formy i treści czasu wolnego, Czas wolny jako przeżycie autoteliczne, Zabawa jako forma i funkcja spędzania czasu wolnego, Socjalizacja w czasie wolnym, Czas wolny jako styl zycia.
Zawiera: ASPEKTY CZASU WOLNEGO - PERSPEKTYWA RÓŻNYCH DZIEDZIN NAUKI: Współczesne uwarunkowania społeczne, polityczne i kulturowe w analizie pojęcia czasu wolnego, Uwarunkowania ekonomiczne, socjologiczne i psychologiczne, Czas wolny jako wynik tradycji religijnej, Czas wolny jako przeżycie estetyczne, Pedagogika wobec estetyki czasu wolnego, Czas wolny jako ekspresja działań twórczych, Czas wolny w pedagogice miejsca, Ekonomiczne aspekty czasu wolnego, Uwarunkowania socjologiczne w badaniach czasu wolnego, Czas wolny jako komfort psychofizyczny.
Zawiera: DETERMINATY KULTURY CZASU WOLNEGO: Rekreacja zdrowotna, Czas wolny a uczestnictwo w kulturze, Naturalna percepcja czasu wolnego przez dziecko, Zmainy w analizie problematyki czasu wolnego pod koniec XX wieku, Wnioski z badań literaturowych.
Zawiera: ANEKS: Definicje, terminologia i chronologia koncepcji czasu wolnego, Terminy i kategorie stosowane dla okreslenia czasu wolnego (Kategoryzacja spotykana w literaturze, Terminologia z raportu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Definicja czasu wolnego w dokumentach UNESCO), Etymologia i ewolucja pojęcia czasu wolnego (Dziedzictwo greckiego scholé w językach europejskich, Kontekstowe tłumaczenie terminu scholé, Etymologia terminów: scholé - otium - leisure, (ascholia- - negotium), Kontekstowe użycia słowa school w literaturze anglijezycznej, Czas wolny w ujęciu angielskim, Czas wolny w ujęciu niemieckim), Percepcja czasu wolnego wśród dzieci, Percepcja czasu wolnego wśród dorosłych (Badanie percepcji czasu wolnego, Spektrum percepcji czasu wolnego, Percepcja czasu wolnego wśród studentów pracujących), Bibliometryczna analiza publikacji dotyczaca czasu wolnego, Percepcja czasu wolnego w kategoriach szczęścia.
Książka przedstawia kulturowe przemiany pojęcia czasu wolnego.Zawiera słownik pojęć.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: Część I Wczesne lata. Rozdział 1. Wczesny rozwój społeczny: Dziecko w domu, Style rodzicielskie, Wpływ przywiązania na późniejszy rozwój, Natura wczesnego, społecznego uczenia się, Różnice pomiędzy płciami, Grupy etniczne, Klasa społeczna, Rodzina, Zmieniający się charakter rodziny, Terapia rodzinna, Konflikt w rodzinie, Konflikt szkoła-dom, Szczególne zagadnienia klasy szkolnej, Język a rozwój społeczny, Szkoła i dom, Pytania do tekstu. Rozdział 2. Zabawa: Cel zabawy, Natura zabawy, Kategorie zabawy, Zabawa a uczenie się, Zabawa a program szkolny, Strukturalizowanie zabawy małych dzieci, Zabawa starszych dzieci, Sport, Gry komputerowe, Pytania do tekstu.
Zawiera: Część II. Czynniki kognitywne a uczenie się. Rozdział 3. Formowanie się pojęć a rozwój poznawczy: Myślenie a edukacja, Praca Piageta, Faza 1. Sensomotoryczna (od urodzenia do 2 roku życia), Faza 2. Myślenie przedoperacyjne (od 2 do 7 roku życia), Faza 3. Operacje konkretne (mniej więcej od 7 do 11 roku życia), Faza 4. Operacje formalne (mniej więcej od 12 roku życia), Kryteria Piageta, Inne podejścia do rozwoju poznawczego, Przetwarzanie informacji, Podejścia nabywania wiedzy, Rozwój poznawczy a klasa szkolna, Zadanie nauczyciela, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 4. Mowa: Początki mowy, Wzbogacanie wczesnej mowy, Język a szkoła, Rola nauczyciela, Zasady języka, Znaczenie nauczania języka, Rodzaje kompetencji językowej, Język techniczny, Pytania nauczyciela, Język nauczyciela, Dialekty i akcenty, Wzbogacanie umiejętności językowych, Nauczyciel jako słuchacz, Zabawy językowe, Pisanie i czytanie, Język i inteligencja, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 5. Inteligencja: Co to jest inteligencja, Pomiar inteligencji, Badanie inteligencji, Modele inteligencji, Pomiar inteligencji ogólnej ("g"), Czy można poprawić I.I.?, Trening przygotowujący do testów inteligencji, Testy inteligencji a nauczyciel, Doskonalenie inteligencji, Inteligencja i myślenie, Czy inteligencja jest wrodzona?, Badania nad bliźniętami, Podejścia Hebba i Cattella, Inteligencja a grupy etniczne, Inteligencja a czynniki społeczno-ekonomiczne, Płeć a różnice w inteligencji, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 6. Kreatywność: Co to jest kreatywność?, Myślenie dywergencyjne, Kreatywność a inteligencja, Testy myślenia dywergencyjnego, Akt kreatywności, Kreatywność a szkoła, Zachęcanie do myślenia dywergencyjnego, Organizacja klasy a kreatywność, Techniki kreatywnego uczenia, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 7. Uczenie się: Co konstytuuje uczenie się?, Teorie uczenia się, Warunkowanie sprawcze, Konceptualizm instrumentalny, Natura uczącego się, Czynniki afektywne, Motywacja, Wiek, płeć oraz czynniki społeczne, Pamięć, Techniki uczenia się, Natura materiału do uczenia się, Strefa poznawcza, Strefa psychomotoryczna, Ocenianie, Natura procesu uczenia się, Zarządzanie procesem uczenia się, Nauczanie precyzyjne, Dziecko z problemami w uczeniu się, Dziecko z niskimi wynikami I.I., Uczenie dzieci z niskimi wynikami I.I., Dzieci opóźnione w osiągnięciach, Pomaganie dzieciom opóźnionym w osiągnięciach, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 8. Osobowość: Początki osobowości, Rola rodziców, Stała natura temperamentu, Podejścia do osobowości, Linijka czy termometr?, Cechy osobowości, Praca H.J. Eysencka, Praca R.B. Cattella, Zalety i wady podejścia opartego na cechach, Cechy osobowości a uczenie się, Wymiar ekstrawersja-introwersja, Wymiar neurotyzm-stabilność, Podejscie oparte na cechach a różnice indywidualne, Modyfikacja cech osobowości, Osobowość a sukcesy w nauce, Styl poznawczy, Teorie stylu poznawczego, Styl poznawczy a uczenie się, Stany osobowości, Argumenty przeciwko stałości w osobowości, Zachowanie celowe i paracelowe, Podejście oparte na stanach a doradztwo, Podejście psychodynamiczne, Zygmunt Freud, Osobowość a motywacja, Motywacja i wzmocnienie, Teoria motywacji Maslova, Styl atrybucyjny, Reakcja nauczyciela na sukces i niepowodzenie u dzieci, Nastrój, Nauczyciele też mają nastroje, Zainteresowania, Postawy, Postawy a obrona ego, Postawy a zachowanie, Dysonans poznawczy, Zmiana postaw, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 9. Wartości a rozwój moralny: Czym są moralność i wartości?, Początki systemów wartości, Sześć faz rozwoju moralnego według Kohlberga, Pomiar rozwoju moralnego, Krytyka Kohlberga, Rola nauczyciela, Niektóre szczególne problemy moralne, Uczenie moralnego zachowania, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 10. SELF: Definiowanie self, Co determinuje self?, Znaczenie uczenia się w pojęciach samego siebie, Czy możemy poznać nasze prawdziwe self, Teoria self Carla Rogersa, Konflikt organizmów pomiędzy dzieckiem i innymi ludźmi, Pomiar self, George Kelly i self, Konstrukty można zmieniać, Samoocena, Rozwój samooceny, Uwarunkowania samooceny, Wartość dla nauczyciela, Inne czynniki wpływające na samoocenę, Wzbogacanie samooceny, Samoocena to nie to samo co próżność, Ocenienie samooceny, Samoocena a nadmierna pewność siebie / zbyt mała pewność siebie, Dojrzałość self, Osiem stadiów Eriksona a dojrzałość, Wiek dzieci a stadia Eriksona, Dojrzałość self a szkoła, Definiowanie dojrzałej osobowości, Tożsamość self, Uczenie się bycia dorosłym, Rozumienie młodzieży, Pomieszanie ról, Wiedza i bycie, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 11. Zachowanie społeczne a umiejętności społeczne: Interakcje diadowe, Społeczna interakcja pomiędzy nauczycielem a dzieckiem, Status społeczny, Status społeczny a szkoła, Zbędne podkreślanie pozycji nauczyciela, Konformizm społeczny, Neokonformizm, Grupa rówieśnicza, Szkoła a konformizm, Lekcja jako spotkanie społeczne, Świadomość społecznej interakcji, Pięciostopniowa sekwencja zdarzeń, Natura komunikacji, Analiza interakcji, Role społeczne, Konflikt ról, Społeczne uczenie się i modele ról, Kopiowanie modeli ról, Wzorce przyjaźni w klasie szkolnej, Podgrupy w klasie, Niewłaściwe przyjaźnie i nietowarzyskie dziecko, Znęcanie się, Dziecko lubiane, Socjometria, Umiejętności społeczne, Reagowanie na sytuacje społeczne i ich ocena, Właściwa atmosfera w treningu umiejętności społecznych, Nauczanie poprzez odgrywanie ról, Znaczenie społecznego ciepła, Umiejętność odsłaniania się, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 12. Doradztwo i poradnictwo edukacyjne: Doradztwo w szkole, Kwestia poufności, Znaczenie współczucia, Proces doradczy, Kategoryzacja problemu dziecka, Rola doradcy, Problemy stojące przed doradcą, Siły społeczne a konflikty, Doradztwo zawodowe, Fazy rozwojowe w wyborze zawodu, Rola doradcy w poradnictwie zawodowym, Wychowanie seksualne, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 13. Kierowanie klasą i jej kontrola: Zachowania sprawiające problemy, Definiowanie zachowania sprawującego problemy, Techniki modyfikacji zachowania, Pochodzenie niepożądanych zachowań celowych, Określenie dwóch stron problemu, Podejście ekobehawioralne, Zastrzeżenia co do technik modyfikacji zachowania, Kontrakty wykonania, Ogólne uwagi dotyczące modyfikacji zachowania, Inne aspekty kierowania klasą i jej kontroli, Stosowanie kar, Efektywne sankcje, Prawo naturalnych konsekwencji, Problemy wynikające z zachowania grupy, Fizyczna konfrontacja, Wagarowanie, Pytania do tekstu.
Zawiera: Rozdział 14. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela i stres nauczyciela: Efektywność nauczyciela, Ocena cech nauczyciela, Bezpieczeństwo emocjonalne nauczyciela, Postawy nauczyciela, Style nauczyciela, Wartość nauczycielskiego mówienia, Różnorodność metod nauczania, Stres nauczyciela, Jak uporać się ze stresem, Pytania do tekstu.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy niektórych pracach.
Zawiera: Kreatywność w międzynarodowej perspektywie porównawczej / Wojciech Jankowski.
Zawiera: Kreatywność jako wartość i cel edukacji / Aleksandra Minczankowska.
Zawiera: Kreatywność artystyczna jako wartość edukacyjna / Hanna Krauze-Sikorska.
Zawiera: Samotność siłą kreacji osobowej wychowanka / Krystyna Chałas.
Zawiera: Przemiany w polskiej edukacji - kreatywność nauczyciela / Małgorzata Zalewska-Bujak.
Zawiera: Oczekiwania uczniów wobec spsosbów prowadzenia lekcji przez nauczycieli w zreformowanej szkole na różnych poziomach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła średnia) / Andrzej Browarny.
Zawiera: Twórcza edukacja językowa w świetle opinii nauczycieli klas początkowych / Edyta Skoczylas-Krotla.
Zawiera: Możliwości realizacji formy "słuchanie muzyki" w edukacji wczesnoszkolnej / Lidia Kataryńczuk-Mania.
Zawiera: Aktywne słuchanie muzyki w edukacji wczesnoszkolnej / Grażyna Darłak.
Zawiera: Zajęcia umuzykalniające dzieci w wieku niemowlęcym, przedszkolnym i wczesnoszkolnym / Magdalena Bereda.
Zawiera: Teatr dziecięcy - jego rola i wpływ na rozwój kreatywności przyszłych pokoleń / Maria Grzelczak.
Zawiera: "Pomorze górom się kłania" - kształcenie postawy twórczej uczniów poprzez rozwój zdolności teatralnych, muzycznych i plastycznych na zajęciach pozalekcyjnych / Marzanna Matyasik, Magdalena Łubkowska-Stanisławska.
Zawiera: Metody kreatywne w edukacji fizycznej dzieci nauczania zintegrowanego / Teresa Banaszkiewicz.
Zawiera: Styl komunikowania się nauczyciela z uczniami a skuteczność porozumiewania się i współdziałania w klasie / Beata Sufa.
Zawiera: Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej uczniów siedmio- i dziewięcioletnich w małej grupie zadaniowej / Dorota Sobierańska.
Zawiera: Nauczanie zintegrowane, uniformizacja, nowa edukacja / Danuta Łada.
Zawiera: Rozwijanie wyobraźni dziecka na zajęciach plastycznych o charakterze integracyjnym / Renata Kozieł.
Zawiera: Zdanie warunkowe jako narzędzie kształtowania kreatywności nauczycieli i uczniów / Agata Cabała.
Zawiera: Aktywność twórcza a poziom kompetencji polonistycznych uczniów gimnazjum / Jadwiga Lis.
Zawiera: Udział nauczycieli w kształtowaniu twórczych postaw uczniów (na przykładzie pracy z tekstem podręcznika) / Jadwiga Oleksy.
Zawiera: Przełamywanie schematów w edukacji polonistycznej dziecka / Maria Guspiel.
Zawiera: Kształcące i wychowawcze aspekty naauczania geografii regionalnej / Andrzej Browarny.
Zawiera: Interpretacja utworów muzycznych w aspekcie procesu twórczego / Mirosław Dymon.
Zawiera: Środowisko rodzinne w procesie rozwoju muzycznego dzieci / Beata Bonna.
Zawiera: Uczenie muzyki w szkole a wychowanie / Anna Waluga.
Zawiera: Muzyczna aktywność twórcza młodzieży / Elżbieta Szubertowska.
Zawiera: Informacja o muzycznych warsztatach "Metody efektywnego relaksu" / Ewa Klimas-Kuchtowa.
Zawiera: Zdolności twórcze dziecka - modele i warunki ich rozwijania / Małgorzata Suświłło.
Zawiera: Kreatywność w edukacji wybitnych muzyków - z analiz materiałów biograficznych / Bogumiła Mika.
Zawiera: Przełamywanie schematów w edukacji muzycznej dziecka / Jerzy Dyląg.
Zawiera: Kształcenie twórczej postawy dziecka poprzez zajęcia umuzykalniające w klasach I-III szkoły muzycznej I stopnia / Agnieszka Soroka.
Zawiera: Edukacja wyobraźni dziecka z wykorzystaniem elementów muzyki, plastyki, słowa i ruchu w kształceniu zintegrowanym / Mirosław Kisiel.
Zawiera: Formy aktywności muzycznej z elementami muzykoterapii w rozwijaniu twórczej postawy studentów edukacji wczesnoszkolnej / Elżbieta Soja, Aldona Wojciechowska.
Zawiera: Kształtowanie twórczej aktywności dziecka w nauczaniu gry na fortepianie / Gabriela Karin Konkol.
Zawiera: Aktywność plastyczna jako stymulator rozwoju kreatywnej postawy dziecka / Ewa Piwowarska.
Zawiera: Terapeutyczna rola zajęć plastycznych w pracy pozalekcyjnej z dziecmi przewlekle chorymi w warunkach szpitalnych / Bernadeta Szczupał.
Zawiera: Znaczenie improwizacji fortepianowej w kształtowaniu funkcji manualnych oraz zdolności twórczych dzieci 6-7 letnich z mózgowym porażeniem dziecięcym / Izabela Dębicka.
Zawiera: Program autorski klasy integracyjnej animatorów twórczości artystycznej / Izabela Plieth-Kalinowska.
Zawiera: Edukacja artystyczna a zainteresowania muzyczne dzieci niepełnosprawnych / Ewelina Jutrzyna.
Podstawowe założenia kreatywnego wychowania i kształcenia. Kreatywność w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Kreatywność w edukacji polonistycznej i geograficznej. Kreatywność w edukacji artystycznej. Rozwijanie twórczości plastycznej i muzycznej u dzieci chorych i niepełnosprawnych.
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Engram.)
Autor
Temat
Zawiera: Pojęcie i definicja Kulturoterapii.
Zawiera: Klasyfikacja i nazewnictwo form terapii przez sztukę zawarte w pojęciu kulturoterapii.
Zawiera: Kulturoterapia w koncepcji Krzysztofa Sameli.
Zawiera: Funkcjonowanie terminów: "kulturoterapia", "kulterapia", "arsterapia", "artterapia" w piśmiennictwie polskim i zagranicznym.
Zawiera: Kultura terapii.
Zawiera: Kulturoterapia jako zorganizowana aktywność kulturalna prowadzona w instytucjach lecznictwa zamkniętego oraz domach opieki.
Zawiera: "Sztuka w szpitalu" - koncepcja polska i amerykańska.
Zawiera: Podstawy teoretyczne kulturoterapii. Itinerarium rozwoju koncepcji.
Zawiera: Sztuka w medycynie.
Zawiera: Prowadzący kulturoterapię, czyli kulturoterapeuta.
Zawiera: Kulturoterapia w obszarze pedagogiki czasu wolnego.
Zawiera: Rekreacja: antyczne korzenie - współczesne formy.
Zawiera: Kulturotechnika, kulturoterapia i arteterapia.
Zawiera: Kulturoterapia jako forma zaspokajania potrzeb ludzkich.
Zawiera: Formy zorganizowanej aktywności kulturalnej i tworzenie sytuacji kulturoterapeutycznych.
Zawiera: Milieu jako element kulturoterapii.
Zawiera: Holistyczne podejście do człowieka jako podstawa sformułowania celów kulturoterapii. Pojęcie holizmu.
Zawiera: Pojęcie jakości życia w koncepcji kulturoterapii.
Zawiera: Pojęcie zdrowia w koncepcji kulturoterapii.
Zawiera: Psychosomatyka w perspektywie kulturowej.
Zawiera: Kulturoterapia jako arteterapia. Dlaczego i do czego w terapii wykorzystuje się sztukę? Czym jest sztuka?
Zawiera: Typologia odbiorców sztuki i przeżyć estetycznych uwzględniona przy planowaniu kulturoterapii.
Zawiera: Kulturoterapia a pielęgniarstwo.
Zawiera: Teorie przeżycia estetycznego w koncepcji kulturoterapii.
Zawiera: Model kulturoterapii uwzględniający terapię przez sztukę. Podstawy teoretyczne przyjętych założeń realizacyjnych.
Zawiera: 0. Czas, miejsce i formy realizacji projektu.
Zawiera: Weryfikacja modelu kulturoterapii. Kulturoterapia a jakość życia.
Zawiera: Badania jakościowe prowadzone w oparciu o teorię ugruntowaną.
Zawiera: Wzory uczestnictwa w kulturze reprezentowane przez pacjentów a uczestnictwo w zajęciach kulturoterapeutycznych.
Zawiera: Refleksje na temat "oświatoterapii", czyli zajęć kulturoterapeutycznych o charakterze edukacyjnym.
Zawiera: 0.Wykorzystanie w kulturoterapii przyciągającej siły sztuki - sztuka jako przynęta.
Zawiera: Możliwa zmiana opcji teoretycznej. Kulturoterapia jako forma animacji społeczno-kulturalnej.
Zawiera: FENOMEN ARTETERAPII. TERAPIA SZTUKĄ CZY SZTUKA W TERAPII: Zakres pojęcia i definicje arteterapii przyjęte w Polce, Funkcje i formy arteterapii, Pierwsza polska definicja arteterapii i kulturoterapii w ocenie prof. dr Diane Waller, Arteterapia jako forma terapii zajęciowej, Arteterapia w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym, Koncepcja Tomasza Rudowskiego, Arteterapia jako proces twórczy, Arteterapia jako terapia przez kreację artystyczną. Koncepcja Eugeniusza Józefowskiego, Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia dzieci o obniżonej sprawności intelektualnej, Koncepcja Katarzyny Krasoń i Beaty Mazepy-Domagały, Definicje, teorie i kierunki arteterapii według autorów amerykańskich i zachodnioeuropejskich, kierunki arteterapii, terapie ekspresyjne, kreatywne i Arteterapia Skoncentrowana na Osobie, Psychologia indywidualna Adlera i arteterapia, Psychologia Gestalt i fenomenologia w arteterapii, Podejście humanistyczne - filozofia C.R. Rogera, Uzdrawiające właściwości sztuki jako podstawa skutecznej arteterapii, Logoterapia, inaczej analiza egzystencjalna w ramach arteterapii, Definicja i rozumienie pojęcia arteterapia w publikacjach ECArTE, Arteterapia a idea wychowania przez sztukę, Różnica między edukacją artystyczną a arteterapią, Arteterapia jako nauka, Metodologia badań naukowych w arteterapii, Paradygmat arteterapii, Arteterapia i pozytywistyczny model badań naukowych, Rola badacza w badaniach ilościowych i jakościowych, Przedmiot badań w arteterapii, Arteterapia i badania jakościowe, Różne odmiany arteterapii, Medycyna paliatywna i sztuka, Terapeutyczna moc słowa, Terapia reminiscencyjna i oglądanie zdjęć w opiece paliatywnej, Oglądanie obrazów ze szpitalnej Arteteki, Opieka duszpasterska, Edukacja opiekunów w zakresie arteterapii paliatywnej, Poznawanie i kontemplowanie dzieł sztuki jako kształcenie wrażliwości zawodowej i zdolności do empatii, Muzyka w opiece paliatywnej, Problem efektywności terapii paliatywnej.
Zawiera: MUZYKOTERAPIA - NAJDOSKONALSZA FORMA TERAPII PRZEZ SZTUKĘ: Filozoficzne spojrzenie na muzykoterapię, Wkład polskich badaczy do rozwoju nauki o muzykoterpaii, Terapia dzieci jako drugi po psychiatrii główny obszar zainteresowań polskiej muzykoterapii, Muzykoterapia w krajach Europy Zachodniej z uwzględnieniem wpływów amerykańskich i jej recepcja w Polsce, Teorie konstytuujące różne koncepcje muzykoterapii, Definiowanie i definicje muzykoterapii, Defininicja muzykoterapii Kennetha Bruschia, Badania naukowe w muzykoterapii - ilościowe czy jakościowe, Muzykoterapia a pozytywistyczny model badań naukowych, Muzykoterapia oparta na dowodzie (EBMT), Popularność metodologii pozytywistycznej, Zjawisko doświadczania muzykoterapii, Model badań jakościowych w muzykoterapii, Opis i wyniki badań jakościowych nad procesem muzykoterapii, Koncepcje muzykoterapii odwołujące się do pojęć zdrowia i jakości życia, Muzykoterapia jako wysiłki zmierząjące do wzrostu możliwości działania, Muzykoterapia a zdrowie, kultura i styl zycia, Muzyka a jakość życia, Muzykoterapia holistyczna, Źródła zdrowia, tożsamość i jakość w teoriach Antonowskiego i Ruuda, Rola muzyki w budzeniu świadomości uczuć, Aktywizacja za pomocą muzyki, Jakość życia a tożsamość człowieka, Poczucie przynależności, Znaczenie i koherencja, Wiodące modele i współczesne kierunki muzykoterapii, Kierowanie wyobraźnią za pomocą muzyki - Guided Imagery and Music (DIM), Muzykoterapia analityczna, Muzykoterapia kreatywna, inaczej Nordoff-Robbins Music Therapy (1973), Muzykoterapia humanistyczna, Muzykoterapia skoncentrowana na kulturze, Muzykoterapia jako Empowerment, Filozofia empowerment w działalności instytucji kultury, Meloterapia, Choreoterapia.
Zawiera: BIBLIOTERAPIA. ODMIANA ARTETERAPII CZY FORMA DORADZTWA: Definicja biblioterapii, Informacje historyczne, Powrót do źródeł, Biblioterapia jako szcególna forma pracy bibliotekarza z czytelnikiem, Modele biblioterapii, Materiały biblioteczne przeznaczone do biblioterapii, Lider (przewodnik) procesu biblioterapii, Bibliotekarz w zespole interdyscyplinarnym, Zasady obowiązujące w biblioterapii, Książki wykorzystywane w biblioterapii, Biblioterapia jako nauka, Biblioterapia jako forma pracy bibliotekarskiej w perspektywie historycznej, Zastosowanie biblioterapii, Hipotetyczny mechanizm oddziaływania biblioterapii, Skuteczność biblioterapii, Społeczna użyteczność biblioterapii, Biblioterapia w szkołach, Umiejętność doboru lektur dla celów biblioterapeutycznych, Problem efektywności biblioterapii, Narzędzia do badania efektów kształcenia w zakresie biblioterapii, Tradycje i pionierzy biblioterapii w Polsce, "Polska szkoła biblioterapii", Dwa obszary zainteresowań biblioterapią, Bajkoterapia, Trzeci nurt biblioterapii: pisanie narracyjne, Jednak arteterapia.
Zawiera: POEZJOTERAPIA. SŁOWA MIĘDZY MUZYKĄ A OBRAZEM: Własna (autorska) metodyka poezjoterapii, Metafory w poezjoterapii, Lider w poezjoterapii, czyli wierszowany dialog, Poezjoterapia w postaci recencji.
Zawiera: FOTO(GRAFO)TERAPIA. ZDJĘCIA Z RODZINNEGO ALBUMU: Zasady fotografoterapii, Czym jest zdjęcie?, Karta z rodzinnego albumu, wątek autobiograficzny, Zdjęcia wyjątkowe, mające szczególne znaczenie dla ich posiadaczy, Pokazywanie zdjęć i opowiadanie o nich jako terapia, Fotografoterapia osób z fizycznymi deformacjami, Pamięć chwil szczęśliwych i dzielenie się dobrymi wspomnieniami jako terapia.
Zawiera: HORTIKULOTERAPIA, CZYLI TERAPIA OGRODOWA, INACZEJ ROŚLINNA, W KONTEKŚCIE SILWOTERAPII, TALASOTERAPII I PEJZAŻOTERAPII: Terapeutyczny wpływ piękna natury, "Pamiętajmy o ogrodach", Ogród jako miejsce terapii, Praca w ogrodzie a przeżycia psychiczne, Wykonywanie prac ogrodniczych jako narzędzie diagnostyczne, Terapeutyczne elementy ogrodu, "Ogrody zmysłów" jako miejsca "doświadczania świata", Wykorzystanie elementów hortikuloterapii w pracy z młodzieżą niepełnosprawną - przykład z Polski, Hortikuloterapia jako forma pomocy uchodźcom i ofiarom wojen, Hortikuloterapia jako nauka i dziedzina arteterapii.
Zawiera: ARTETERAPIA W ŚWIECIE POSTMODERNISTYCZNYM: Wpływ postmodernizmu na myślenie o nauce, zdrowiu, opiece i wychowaniu, a także o arteterapii, Paradygmaty stare i nowe, Zmiany w nauce i sztuce oraz innych dyscyplinach, Przejście od pozytywizmu do postmodernizmu, Praktyka oparta na dowodzie (WBP), Metodologia interpretacyjna w teorii pielęgnowania, Analogie do arteterapii, Postmodernizm a terapie z udziałem sztuki.
Książka
W koszyku
(Psychiatria i Psychoterapia.)
Bibliogr. s. 249-268. Indeks.
Zawiera: Wstęp: Cele programu, Grupy dzieci mogących uczestniczyć w programie, Oczekiwana skuteczność programu, Utrzymanie rezultatów leczenia, Rozprzestrzenianie się rezultatów leczenia na różne konteksty, Predyktory powodzenia i porażki, Struktura podręcznika, Zmiany w pierwotnym programie szkolenia, Podsumowanie).
Zawiera: Zasadność programu szkolenia rodziców: Definicja braku posłuszeństwa i zachowań buntowniczych, Kiedy uzasadnienie leczenia jest uzasadnione?, Stopnie nasilenia zachowań opozycyjnych, Związki między zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym a innymi zaburzeniami, Częstość występowania zaburzenia opozycyjno-buntowniczego, Charakter interakcji między rodzicem a dzieckiem a zaburzeniem operacyjno-buntowniczym, Wieloaspektowe rozumienie przyczyn zachowań opozycyjnych i buntowniczych u dzieci - czteroczynnikowy model dziecięcych zachowań opozycyjnych, Powody, dla których brak posłuszeństwa i zachowania buntownicze obejmuje się terapią (Nasilony konflikt w rodzinie, Powielanie braku posłuszeństwa w różnych sytuacjach, Skutki dla społecznego funkcjonowania rodziny, Zachowania opozycyjno-buntownicze jako predyktor dalszych nieprawidłowości rozwoju, Wstęp do skutecznego leczenia innych problemów), Podsumowanie.
Zawiera: Ocena kliniczna zbuntowanych dzieci: Problemy objęte oceną, Metody oceny (Etap poprzedzający ocenę, Wywiad z rodzicem, Informacje demograficzne, Najważniejsze problemy zgłaszane przez rodziców, Wywiad na temat głównych dziedzin rozwoju, Wywiad na temat nauki szkolnej, problemów rodzinnych lub somatycznych, Przegląd zaburzeń psychicznych u dzieci, Wywiad z dzieckiem, Wywiad z nauczycielem, Kwestionariusze oceny zachowania dziecka dla rodziców i nauczycieli, Kwestionariusze autoewaluacji zachowania dla dziecka, Kwestionariusze i inwentarze mierzące zachowania przystosowawcze, Pogorszenie funkcjonowania psychospołecznego, Badanie relacji z rówieśnikami, Narzędzia autoewaluacji dla rodziców, ADHD i ODD u rodzica, Niezgoda w małżeństwie, Depresja i ogólny poziom dyskomfortu psychicznego u rodzica, Stres rodzicielski, Metody oceny - podsumowanie), Wnioski pod kątem leczenia, Kwestie prawne i etyczne, Dobór rodzin do programu szkolenia, Wykonalność zadań domowych oraz metod szkolenia.
Zawiera: Praktyczne uwarunkowania szkolenia: Uwarunkowania logistyczne i praktyczne, Udział ojca w szkoleniu (Szkolenie w poradni czy w domu?, Szkolenie grupowe czy indywidualne?, Radzenie sobie z brakiem współpracy rodziców), Uwarunkowania dotyczące otoczenia klinicznego i stylu prowadzenia szkolenia, Ustalenie terminów sesji, Podsumowanie.
Zawiera: Program szkolenia rodziców - przegląd zagadnień: Pojęcia, na których opiera się program szkolenia rodziców, Kolejność działań w trakcie programu, Kolejność czynności podczas sesji, Podsumowanie.
Zawiera: Realizacja programu - wskazówki dla terapeuty: Dlaczego dzieci się źle zachowują? (Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadania domowe, Rozmowa o wydarzeniach, jakie zaszły od czasu oceny, Krótkie przypomnienie zachowań destrukcyjnych u dziecka, Otwarta dyskusja dotycząca opinii rodziców na temat złego zachowania dziecka), Model powstawania niewłaściwych zachowań u dzieci : Cechy dziecka, Cechy rodziców, Konsekwencje zachowania, Czynniki stresu w rodzinie), Cel terapii - lepsze "dopasowanie", Potrzeba stworzenia wspomagającego środowiska społecznego, Zadania domowe.
Zawiera: Zwracanie uwagi : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadania domowe, Uzasadnienie potrzeby poznania umiejętności zwracania uwagi, Rozmowa na temat celów sesji, Omówienie materiałów dla rodziców, Częste uwagi rodziców na temat poznanych metod, Modelowanie i ćwiczenie przedstawionych metod, Zadanie domowe.
Zawiera: Praca nad posłuszeństwem dziecka i umiejętnością samodzielnej zabawy : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, zadanie domowe, Rozszerzenie stosowania umiejętności zwracania uwagi z zabawy na posłuszeństwo dziecka, Skuteczne wydawanie poleceń, Wyznaczenie pory na ćwiczenie posłuszeństwa, Częste uwagi rodziców, Rozmowa na temat zachowań destrukcyjnych dziecka, Przekazanie i omówienie tekstu dotyczącego samodzielnej zabawy dziecka, Zwracanie uwagi na samodzielną zabawę - modelowanie i ćwiczenie, Częste komentarze rodziców na temat metody zwracania uwagi na samodzielną zabawę, Bardziej intensywne monitorowanie zajęć dziecka, zadanie domowe.
Zawiera: Kiedy pochwała nie wystarczy, czyli system żetonowy lub punktowy : Cele, Potrzebne przedmioty, Kolejne czynności, zadanie domowe, Programy nagradzania, Korzyści ze stosowania systemu żetonowego lub punktowego, Ostrzeżenia na rozpoczęcie programu, Częste uwagi rodziców na temat systemu żetonowego lub punktowego, Zadanie domowe.
Zawiera: Time-out i inne metody dyscyplinowania dziecka : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Wprowadzenie kar w systemie żetonowym, Przygotowanie rodziców do stosowania procedury time-out, Uczenie rodziców procedury time-out, Częste uwagi rodziców na temat stosowania metody time-out, Ograniczenia w stosowaniu metody time-out, Modelowanie procedury, Zadanie domowe.
Zawiera: Rozszerzanie procedury time-out na inne problemy z zachowaniem : Cele, Kolejność czynności, Potrzeby materiału, Zadanie domowe.
Zawiera: Przewidywanie problemów - radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Przewidywanie problemów w miejscach publicznych, Przekazanie i omówienie materiałów dla rodziców, Omówienie stosowania procedury w różnych miejscach publicznych, zażenowanie rodziców, Przewidywanie nieodpowiedniego zachowania przy przechodzeniu od jednej czynności do drugiej, Zadanie domowe.
Zawiera: Poprawa zachowania w szkole dzięki monitorowaniu w domu - stosowanie karty obserwacji zachowania : Cele, Potrzebne materiały, Kolejność czynności, Zadanie domowe, Omówienie zachowania dziecka w szkole, Wdrożenie karty obserwacji zachowania w szkole, Zadanie domowe.
Zawiera: Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości : Cele, Potrzebne materiały, Kolejne czynności, Ponowna ocena zachowań destrukcyjnych dziecka, Przekazanie i omówienie materiałów dla rodziców, Rozmowa z rodzicami na temat hipotetycznych trudnych zachowań, zadanie domowe.
Zawiera: Sesja przypominająca i dalsze sesje : Cele, Kolejne czynności.
Zawiera: Materiały służące do oceny problemów dziecka : Formularz 1: Ogólne wskazówki dotyczące wypełniania formularzy, Formularz 2 : Dane dotyczące dziecka i rodziny, Formularz 3: Rozwój i zdrowie dziecka, Formularz 4: Zachowanie dziecka w domu, Formularz 5: Zachowanie dziecka w szkole, Formularz 6: Jak przygotować się do oceny problemów dziecka.
Zawiera: Materiały dla rodziców : Profil dziecka i rodzica, Spis problemów rodziny, Schemat interakcji z dzieckiem z zaburzeniem opozycyjno-buntowniczym, Zwracanie uwagi na odpowiednie zachowanie dziecka podczas zabawy, Zwracanie uwagi na posłuszeństwo dziecka, Skuteczne wydawanie poleceń, Zwracanie uwagi na samodzielną zabawę dziecka, System żetonowy lub punktowy, Procedura time-out, Przewidywanie problemów - radzenie sobie z dzieckiem w miejscach publicznych, Stosowanie karty obserwacji zachowania w szkole, Radzenie sobie z problemami z zachowaniem w przyszłości.
Niniejszy podręcznik ma na celu przedstawienie kolejności procedur podczas szkolenia rodziców dzieci z zachowaniami opozycyjnymi i buntowniczymi.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej